Het feestje is al geweest maar Elly kijkt graag even terug op 12,5 jaar Accombis. Een tijd waarin ze de automatisering zag groeien maar waar één ding hetzelfde is gebleven: het contact met klanten. De dienstverlening vindt ze nog altijd het mooiste aspect van haar werk.

De Kempische mentaliteit past bij ons kantoor

Elly huurde als zelfstandig fiscaal jurist een ruimte in het pand van Accombis en werkte al regelmatig voor klanten van Accombis,  toen haar gevraagd werd toe te treden tot het team. “Een mooie weg, als je het mij vraagt: eerst het kantoor en de mensen leren kennen en dan de volgende stap zetten. Toen ik begon zaten Huub van de Weegh en Ed Daniëls in de maatschap en werd ik hun compagnon. De start van een fijne samenwerking en ik heb veel van Huub en Ed geleerd. Huub is een paar jaar geleden met pensioen gegaan waarna Jeroen Spooren zijn plaats in de maatschap  heeft ingenomen. We vullen elkaar goed aan en vormen een hecht team.

Ik begon in de financiële crisis die voor veel bedrijven – zeker in het MKB –  economische gevolgen had. Overal stond de rem op, er werd minder geïnvesteerd  en samenwerkingen werden on hold gezet. De hele wereld, zeker de financiële wereld, zat in grote onzekerheid. Geen gemakkelijke tijd. Maar we hebben ons er doorheen geslagen en datzelfde geldt gelukkig voor veel van onze klanten.”

Het gros van Elly’s klanten komt uit de Kempen en dat bevalt haar goed. “We begrijpen elkaar en ik hou van hun mentaliteit. ‘Niet lullen maar poetsen’, hard werken en eerlijk zijn. We spreken elkaars taal. We hebben de laatste jaren een aantal mooie klanten aan ons klanten bestand toe kunnen voegen.”

De combinatie van het zakelijke met het persoonlijke, bevalt Elly goed. “Je bouwt een jarenlange relatie op en weet dat zakelijke beslissingen soms worden ingegeven door persoonlijke drijfveren. Daar moet je rekening mee houden en daar kun je alleen maar respect voor hebben. Ik geniet ervan als klanten mij waarderen omdat ik moeilijke zaken eenvoudig kan uitleggen en hen mee kan nemen in het adviesproces. “

Digitalisering heeft ons veel opgeleverd

Elly werkt in een fijn team. In totaal bestaat het team uit tien personen.  “Zonder team ben je nergens”, vindt ze. “We hebben allemaal onze eigen specialisatie en daarom kunnen we het beste bieden aan onze klanten. Ik weet veel van fiscaal recht, maar zonder goede cijfers kan ik geen advies uitbrengen. Die nauwe samenwerking in ons team maakt ons sterk. Daarnaast heb ik externe partners waar ik mee kan sparren om tot de beste oplossingen voor de uitdagingen van onze klanten te komen.”

De grootste verandering die Elly de afgelopen 12,5 jaar heeft meegemaakt is de digitalisering. “Toen ik hier begon hadden we alleen nog papieren dossiers. Stápels papieren op je bureau. Ook klanten die ordners vol bonnetjes kwamen brengen. Ruim tien jaar geleden zijn we overgestapt op digitale dossiers en ook het administratieve proces is verder geautomatiseerd.  Daardoor kunnen we zoveel efficiënter werken. Uiteraard zijn niet al onze klanten volledig digitaal, maar daar helpen we ze graag bij. Veelal al onze automatiseringsprogramma’s zijn  aan elkaar gekoppeld. Daardoor kunnen we informatie snel ontsluiten. Ook kunnen we sneller contact met de klant maken. Ik zie vooral  de meerwaarde vanwege de snelheid en het combineren van de data. Daardoor kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn.  Het heeft echter ook een nadeel: als de stroom uitvalt of het internet eruit ligt, staan we even stil. Gelukkig gebeurt dat zelden.”

De kers op de taart

Tijd om lang stil te staan bij haar jubileum gunt Elly zich niet. “Zo bijzonder is het niet”, vindt ze. “Ik heb het gewoon heel goed naar mijn zin, ga met plezier werken en dan zijn 12,5 jaar zo voorbij. We hebben gebak gehad maar de echte kers op de taart is voor mij het dagelijks contact met onze klanten.”