De eerste helft van het jaar ligt alweer achter ons en we kunnen alleen nog maar speculeren over wat de tweede helft brengen zal. Vorig jaar hebben we gezien hoe lastig het is om vooruit te kijken, maar toch hebben Elly en Ed zich bereid gevonden een poging te wagen. In dit artikel lees je hoe zij het de eerste maanden van dit jaar beleefd hebben en hoe ze tegen het tweede deel aan kijken.

De voorspelbare rode draad

Net zoals het eerste halfjaar en het tweede halfjaar van 2020 had de eerste helft van 2021 ook eenzelfde rode draad: corona. “We zien dat maatregelen zoals NOW, TVL en belastinguitstel verlengd zijn en blijven worden”, begint Ed. “Het is belangrijk dat klanten dit aanvragen als ze er recht op hebben. Wij doen ons best om onze klanten daar zo goed mogelijk in te adviseren. Het is aan ons om maatregelen en steunpakketten door te vertalen naar hun.”

“Vorig jaar rond deze tijd keken we uit naar september, oktober”, neemt Elly over. “Het zou dan wel op z’n eind lopen, dachten we toen. Dat gevoel heeft nu plaatsgemaakt voor een meer realistische kijk: mensen zijn blij als het voorbij is, maar voelen tegelijkertijd dat het iets is waar we mee zullen moeten leren leven.”

Veerkrachtige ondernemers

Elly is echter wel positief over hoe onze klanten omgaan met de maatregelen. “Ik heb er alle vertrouwen in dat onze klanten deze crisis kunnen doorstaan”, zegt ze. “Corona raakt de hele wereld. Het is een eyeopener geweest voor mensen dat ze zien hoe belangrijk het is om een buffer te hebben om tegenslagen op te vangen.”

Ed vult aan: “We prijzen ons gelukkig dat onze relaties hier goed doorkomen met behulp van maatregelen en hun eigen creativiteit. Daar zijn ze ook ondernemer voor. Het is aan ons om ze daarbij te ondersteunen. Bedrijfscontinuïteit en prognoses zijn meer dan ooit een essentieel deel van ons werk.” Elly prijst de veerkracht van ondernemers. “Ze gaan ervoor, ze grijpen iedere mogelijkheid aan”, zegt ze. “Ze maken er het beste van. De enige weg is vooruit.”

Investeren in het team

Accombis is net zo sterk als de som van haar delen – onze teamleden. Volgens Elly is het daarom goed om hun te stimuleren zich te blijven ontwikkelen. “Sinds dit jaar heeft iedereen toegang tot digitale cursussen van GoodHabitz”, legt ze verder uit. “Dit zijn korte modules over uiteenlopende onderwerpen – van Office tot commercieel en economisch – waar iemand in een paar uurtjes wat meer over te weten kan komen.”

“Dit vinden we een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde”, aldus Ed. “We merkten dat er onder het personeel een behoefte naar was, dus hebben we daarop ingespeeld. Ook Jeroen en ik hebben als accountants voortdurend bijscholingscursussen om up-to-date te blijven en ons te ontwikkelen. We vinden het belangrijk om zo samen stappen vooruit te zetten. Zo zetten we samen een sterker bedrijf neer dat autonoom kan blijven groeien.”