Eind jaren ’80 werd Schuimplastic Brabant opgericht; een bedrijf dat zich in eerste instantie richtte op de meubelindustrie. In de jaren die volgden, werd de focus verlegd naar de verpakkingsindustrie. Het middelgrote bedrijf werd in 2000 overgenomen door Carla en Thijs Lavrijsen en is in 2006 verhuisd van Eindhoven naar Waalre. Inmiddels staan hun zonen Dennis en Nick aan het roer, maar één ding bleef gelijk: de accountant. Accombis begeleidt en ondersteunt Schuimplastic Brabant al jaren.

Overstap begeleid

Dat Nick in het bedrijf van zijn ouders zou stappen, was altijd wel duidelijk, zegt Dennis. “Voor mij lag dat anders. In eerste instantie heb ik bij andere bedrijven gewerkt en ervaring opgedaan. Toch heb ik de stap genomen om samen met mijn broer het bedrijf voort te zetten. Daar heb ik iets langer over na moeten denken, ook al waren de jaarcijfers goed en zat er veel potentie in het bedrijf. Het was fijn dat Ed Daniëls al jaren de vaste accountant van mijn ouders was; hij kende het bedrijf door en door en kon ons van goed onderbouwd advies voorzien. Hij heeft de overname stap voor stap begeleid en de juiste bedrijfsstructuur geadviseerd. Zo stap je toch nét iets geruster in.”

Zakelijk naar cijfers kijken

Schuimplastic Brabant levert oplossingen op maat. Dennis: “Voor de meubelindustrie en de beddingindustrie leveren we materiaal die bij de fabrikanten verder verwerkt wordt. Ook particulieren kunnen bij ons terecht voor kussens en matrassen. Voor de verpakkingsindustrie is nóg meer maatwerk nodig en werken we met veel verschillende materialen, die we op veel verschillende manieren kunnen snijden en bewerken. Die materialen hebben we allemaal op voorraad; we hebben dus een flink pand staan – in 2006 nieuw gezet –  met uiteraard ook de nodige machines. Als we moeten investeren in nieuw materieel overleggen we dat altijd met Ed; hij kan heel zakelijk naar de cijfers kijken. Als eigenaar zit er altijd een stukje gevoel bij en dat kan het zicht vertroebelen.”

Varen op de expertise

Bij Accombis wordt de loonadministratie gedaan. “We werken nu met vijf personen in het bedrijf en dat is prima; we hebben op dit moment niet de ambitie om veel groter te worden. Het is een prettig idee dat ook op personeelsgebied Accombis volledig op de hoogte is; dat maakt dat ze altijd snel een antwoord hebben op personeelsvraagstukken. Dat geldt overigens voor alles waarvoor we aankloppen. Er is altijd ruimte en tijd om te sparren, over investeringen bijvoorbeeld. Wij vragen ons af of het kan, Accombis kijkt of het kan en in welke vorm. Een machine kun je leasen of kopen en aan alle opties zitten voor- en nadelen. Fijn om op de expertise van onze accountant te kunnen varen.”

Goede communicatie

Dennis en Nick hebben korte lijntjes met Accombis. “Meestal met Ed of Elly, al naar gelang de inhoud van de vraag. Hetty zit met enige regelmaat bij ons op het bedrijf om de cijfers voor te bereiden. De communicatie verloopt eigenlijk altijd heel vlotjes en dat is prettig. Wij richten ons op ons bedrijf, op de dagelijkse leiding en op het werven van nieuwe klanten en hoeven ons weinig bezig te houden met de cijfertjes; daar zijn anderen beter in en voor ons is dat Accombis.”