In het jaar waarin het 35-jarig bestaan van het accountantskantoor wordt gevierd, is het voor Ed Daniëls leuk om even terug te kijken op het begin en de ontwikkeling van het kantoor. Wat opvalt is dat het werk vooral veel plezier heeft van de ontwikkeling van de automatisering, maar dat het werken met cijfers toch altijd nog mensenwerk blijft.

Van kasboek naar digitalisering

“Het is bijna niet meer voor te stellen, maar ik kom nog uit de tijd van de gigantische kasboeken”, blikt Ed terug. “Elke financiële handeling binnen een onderneming werd in een groot kasboek bijgehouden en met een beetje pech kon je de handschriften niet goed lezen. Dat was wel eens veel werk, ja. En als je dan een paar centen ‘kwijt’ was, moest je lang zoeken. Wat dat betreft is de digitalisering een zegen. Met een paar drukken op de knop zijn systemen met elkaar verbonden, waardoor je veel meer inzicht krijgt in een bedrijf en in de administratie. Het is écht veel efficiënter geworden.”

Van administratiekantoor naar accountantskantoor

Ed trad zelf toe tot het bedrijf in 1992. “Het bedrijf, dat destijds F.A.S. Services heette, begon in 1988 in Reusel en verhuisde in 1990 naar Bladel. Toen ik in dienst kwam, studeerde ik nog. Na mijn afstuderen in 1995, werd ik partner en veranderde de naam in Gijsbers, Daniëls en Faes. We werden een accountantskantoor in plaats van een administratiekantoor. Een bewuste keuze omdat we de kwaliteit die we boden uit wilden stralen. Een accountantskantoor moet aan veel meer regelgeving en kwaliteitseisen voldoen dan een administratiekantoor, maar het biedt daardoor ook meer zekerheden voor de klanten.”

Elke zes jaar glansrijk door de test

Elke zes jaar worden accountantskantoren getoetst; Ed heeft er in de loop der jaren meerdere meegemaakt. Een telkens terugkerende spannende tijd. “Je weet dat je alles op orde hebt en tóch is het elke keer weer spannend”, vindt Ed. “Er zijn namelijk zoveel regels en verplichtingen waar je aan moet voldoen. We doen ons uiterste best om alles bij te houden en te werken volgens de richtlijnen. Tot nu toe zijn we altijd glansrijk geslaagd en zien we het telkens als een bevestiging voor onze inspanningen.”

Nieuwe locatie, nieuwe naam

In 2008 verhuisde Gijsbers, Daniëls en Faes van het Hellenend in Bladel naar de Lange Trekken. “Dat was de aanleiding om ook voor een nieuwe naam te kiezen”, legt Ed uit. “We wilden af van de namen van de partners in onze bedrijfsnaam. Niemand is voor eeuwig aan een bedrijf verbonden en we wilden een naam die alles zei. Het viel nog niet mee om die naam te verzinnen. Een klant van ons heeft uiteindelijk de naam bedacht. Omdat we onze dienstverlening uitbreidden met fiscaal en juridisch advies, wilden we dat in de naam terug laten komen. Aardig gelukt, al zeg ik het zelf. De M van ons logo staat met het hoofd (rondje boven de M) en de handjes (bolletjes onder de M) symbool voor de adviseur aan tafel. We zijn er nog altijd blij mee.”

Zo goed als alle kennis in huis en zorgen voor continuïteit

Het team is vrij constant bij Accombis. “Medewerkers die bij ons in dienst zijn, blijven meestal lang en dat zie ik als compliment”, zegt Ed. “We zijn ooit groter geweest, dat was na de fusie met  Moonen & van de Weegh in 2008. Door natuurlijk verloop en verdergaande automatisering, zijn we langzaam weer iets geslonken. Doordat in 2010 Elly Dekkers partner is geworden, kunnen we fiscaal juridische werkzaamheden voor onze klanten zelf uitvoeren. De toetreding van Jeroen Spooren als partner in 2019 (als opvolger van Huub van de Weegh) maakt ons team compleet en nu hebben we zo goed als alle kennis zelf in huis én dat maakt het voor ondernemers aantrekkelijk om hun financiële zaken bij ons onder te brengen.”

Zorgen dat ondernemende regio in beweging blijft

Een mooie geschiedenis. Leuk om op terug te kijken, maar Ed kijkt veel liever vooruit; plannen maken voor de toekomst. “Uiteindelijk gaat het om het ‘nu’, vindt hij. “Nu kunnen we lekker werken, ons inspannen voor onze klanten en op die manier onze bijdrage leveren zodat onze ondernemende regio in beweging blijft.”